2012. szeptember 26., szerda

GYELV


Szokatlan egy üzleti helyzetelemző analízist át ültetni a hétköznapi életbe. Még furcsább azért felállítani, hogy segítsen rávilágítani magánéletünk alakulására. Én most mégis megteszem. Minél több Marketing órán veszek részt, annál inkább biztos vagyok benne, hogy minden arról szól ki, mit, és hogyan tud eladni, prezentálni vagy birtokolni. Arról, hogy hogyan uraljuk magunkat, a környezetünket, miként alakítjuk kapcsolatainkat. Lehet, hogy világrengető hülyeségnek tűnik az üzleti példákra ráhúzni az általános vagy magánjellegű kapcsolatainkat, de mégis úgy gondolom így lesznek egyértelműek a dolgok. Mitől vagyok mindebbe ilyen biztos? Az üzleti életben kivétel nélkül mindig: „Az erősebb kutya baszik.”Azt hiszem, nem árultam el nagy titkot. De könyörgöm, nem igaz ugyan ez az élet bármely másik terültére? Hát dehogynem! 

Pontosan ezért (és azért mert szerintem remek példákat hoz) most felépítjük a GYELV- elvet az én és környezetem jelen eseményeire. 

De mielőtt elkezdjük, tisztázzuk is mi az a GYELV- elv.  Célja: hogy egy szervezet életében feltárja egy adott termékben, szolgáltatásban vagy folyamatban rejlő piaci lehetőségeket ez által segítse a menedzsmentet a döntéseik meghozatalában. Azaz a mi helyzetünkben, ha felállítjuk az elméletet, akkor az megmutatja nekünk, hogy az adott fiú (termék) milyen lehetőségeket nyújt számunkra (piac). Ezek a felvázolt lehetőségek később majd segítségül szolgálnak, ha döntésre kerül a sor. A GYELV- nek  két fő csoportja van. Belső és külső értékek. Mindkét értéket vizsgáljuk pozitív és negatív szempontok szerint is. Így a két fő csoport, két szélső értékét vizsgálva négy tényezőt kapunk. ( Na, milyen mondatot kerekítettem?) A belső érték negatív tényezője a Gyengeség, pozitív tényezője az Erősség. Míg a külső értékek pozitívja a Lehetőség, negatívja a Veszély. Ám ahhoz, hogy sikeresek legyünk nem csak a terméket, hanem magát a piacot is vizsgálnunk kell. Tehát nem csak a srácot vesézzük ki, hanem önmagunkat is. Igen is szigorúra kell venni feladatot, hogy később, ha összevetjük az „eredményeket”  ne egy elferdített képet lássunk. A legfontosabb talán az, hogy bármennyire is az illető hatása alá kerültünk, nem szabad elfogult módon jegyzetelgetni az oszlopokba. Ha úgy érezzük, hogy a rózsaszín felhők már elborítják a fejünket, inkább kérjünk meg egy kívülálló személyt, aki realitás talaján mozog ez ügyben.  Ezért én most nem is a saját, hanem inkább Emma barátnőm és „Dávid”  GYELV- ét állítom fel. Őt pedig megkértem rá, hogy csinálja meg az enyémet és „Andrisét”. Fontos a két személyt csak belső értékeik alapján rendezzük, hiszen a külső értékek az ő kapcsolatukat mutatják meg. Úgy ahogy az eladás mutatja meg a termék és piac kapcsolatát.


Emma belső értékei: 

Negatív- Gyengeség: önbizalom hiány

Pozitív- Erősség: bátor, kiáll magáért, kitartó, türelmes, kedves

„Dávid” belső értékei:
Negatív- Gyengeség: döntésképtelen, kétértelmű jeleket küld, bizonytalan
Pozitív- Erősség: önzetlen, segítő kész, hűséges

„Dávid” és Emma külső értékei:
Pozitív- Lehetőség: Ha megvan a kölcsönös bizalom ez egy nagyon jól működő kapcsolat lehet, mindketten profitálnának belőle. De ehhez meg kell történnie az első lépésnek, a terméknek be kell vennie a piacot, mert a nélkül nem jöhet létre eladás.

Negatív- Veszély: Ha az előző lépés nem valósul meg, mert nem jön létre a két fél közötti kommunikáció, akkor veszett az ügy. Vagy Emmának kéne összeszedni az önbizalmát, és rákérdezni az egyébként 70%-ban egyértelműnek tűnő dolgokra. Vagy „Dávidnak” kell a sarkára állnia ér kertelés nélkül kiböknie mit is szeretne elérni. 

(Szeretném leszögezni, hogy az Én és „Andris” közti elemzést, Emma írta, ez az ő véleménye, én elfogadtam, úgy ahogy ő is az enyémet róluk. Megbízunk egymás ítélő képességében, és elfogadjuk a másik őszinte véleményét, egyikünk se javított bele a másik munkájába. Ez a barátságunk titka.)

Flórabelső értékei: 

Negatív- Gyengeség: önfeláldozó

Pozitív- Erősség: őszinte, segítőkész, barátságos

„Andris” belső értékei:
Negatív- Gyengeség: lazaság

Pozitív- Erősség: humoros, közvetlen


„Andris” és Flóra külső értékei:

Pozitív- Lehetőség: Nálunk igen csak meg van a közös hullámhossz, ha mondhatjuk így. Remekül kijönnek egymással, szórakoztatják egymást, ha esetlegesen komolyabbra fordulna a dolog kettejük között akár egy nagyon harmonikus, laza, pörgős és kiegyensúlyozott kapcsolatuk lehetne.



Negatív- Veszély: Veszélyt talán bimbózó kapcsolatukra pont „Andris” felől az a fajta lazaság jelenthet, amit képvisel. Mint tudjuk nem egy nő fordult meg már nála, így félő, hogy nem becsülné azt a kincset, ami épp az orra előtt van, de lehetséges, hogy Flórának is ki kellene egy kicsit nyílnia és közölni vele, valójában ő mit is vár ettől a kapcsolattól?


Itt kezdődik a probléma, ugyan is nekünk, lányoknak (mint piac) kéne befogadni a fiúkat, (mint termék). Persze, csak akkor, ha az ígért feltételek teljesülnek, és profitot termelünk. Az már a mi felelősségünk, hogy merjünk-e vállalni egy ismeretlen- a piacunk számára kétesélyes- terméket. Döntésünket, persze befolyásolják a külső tényezők, a reklám, a saját vagy környezetünk tapasztalatai és persze az ígértek. De vajon megéri? Hány kapcsolat ment már tönkre azért, mert az előzőleg felállított szabályok nem voltak működőképesek? Hány termék húzta már le egy adott piac profit termelését?  Mert szép az, amit megígérnek, és amit hiszünk. De nagyon jól tudjuk, hogy ez a gyakorlatban teljesen máshogy működik. Hiába sugallom azt a piac felé, hogy ez a termék sikeres lesz, nem fog csalósát vagy hiányt okozni, ha a megcélzott közönség mégse úgy reagál rá, ahogy azt előzőleg megítélték. Hiába mondom azt akárkinek, hogy az adott feltételekkel ez egy működő képes kapcsolat lenne, ha a vásárlás befejezése után megváltoznak a feltétek. Nem tudhatjuk, mit hoz a jövő, és mibe érdemes befektetnünk. Lehet, hogy az elutasítással életünk legnagyobb lehetőségét mulasztjuk el, mind kereskedelmi mind párkapcsolati szempontból. Egy biztos, egyszer élünk, és nekünk egyelőre jobb helyzetünk van, mint a gazdasági piacnak. Ha egy termék a padlóra küld minket, mert nem teljesíti a feltételeket, akkor előbb vagy utóbb összeszedjük magunkat. De ha nem próbáljuk meg, és nem fordulunk felé bizalommal, akkor soha nem fogjuk megtudni mi történt, volna ha… Ezért mindenkinek azt mondom, merjetek kockáztatni. Ne várjátok meg amíg „a direkt marketing termékei” addig házalnak, amíg meg nem unják. Vagy ha nem tűnnek egyértelműnek a dolgok, kérdezzünk rá, hiszen jogunkban áll tudni, hogy mi hasznunk válik az adott termék megvásárlásából.  Nem muszáj mindig márka hűnek lenni, hiszen soha se tudhatjátok, hogy mennyi újdonságot, nyújthat egy új dolog. Mi rossz történhet belőle? Maximum, ha csalódás ér, azt mondod, kösz szépen jó volt egyszer, de többet nem kérek belőle…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése